האם המזון שאני אוכלת משפיע על בריאות הנרתיק שלי?

תזונה מאוזנת חשובה לכל ההיבטים של בריאותך. הגוף שלך זקוק לחומרים מזינים מסוימים כדי לתפקד היטב. בריאות הנרתיק יכולה להיות מושפעת מתזונה לקויה, ולהציב אותך בסיכון לבעיות נפוצות הקשורות לתפקוד ירוד של מערכת החיסון. המזון והשתייה שאת מכניסה לגוף יכולים להשפיע גם על רמת ה-pH של הנרתיק, ולגרום ללחות או ליובש במידה כזו או אחרת. אם את סובלת מסוכרת או מבעיות בריאותיות אחרות המושפעות מהמזון והשתייה שאת צורכת (כגון השמנת יתר או אלרגיה לקבוצות מזון מסוימות) חשוב להתייעץ עם הרופא/ה מה כדאי לכלול או להוציא מהתזונה שלך.

אילו מאכלים טובים לבריאות הנרתיק שלי?

בריאותך הכללית, ובכלל זה התפקוד התקין של הנרתיק שלך, יפיקו את מירב התועלת מתזונה מגוונת ומאוזנת. ככלל, ההיגיון הפשוט הוא להיצמד להנחיות הסטנדרטיות הממליצות על תזונה עשירה בסיבים, חלבון וחומרים מזינים חיוניים נוספים כגון ויטמינים, מינרלים וחומצות שומן. כדאי להימנע או להגביל באופן משמעותי בתזונה היומית פחמימות מעובדות, עתירות שומן וסוכרים. מומחי תזונה נוהגים להמליץ על אכילת "קשת" של מזונות, כלומר לשלב מאכלים מצבעים שונים בתזונה, החל מפלפלים אדומים ועד אוכמניות סגולות, למשל. הסיבה לכך היא כי צבעו הטבעי של המזון מצביע על רמות גבוהות של חומרים מזינים מועילים מסוג מסוים, ואכילת מגוון רחב של צבעים תספק מגוון טוב של ויטמינים ומינרלים חיוניים אלה. בנוסף לתפריט המאוזן, אכילה כזו גם מבטיחה מגוון לא משעמם. ירקות, כולל קטניות כגון עדשים ושעועית ודגנים כגון קינואה ושיבולת שועל, אגוזים וזרעים, הם מקורות טובים של סיבים, חלבון וחומרים מזינים חיוניים נוספים מהצומח.

הערה על סוכר

אכילת פירות טריים בשלמותם מעניקה מגוון של ויטמינים ומינרלים, וזו הדרך הטובה ביותר לשלב סוכר בתזונה. פירות מעובדים או משומרים או שתיית מיץ פירות נוטים ליצור קפיצה זמנית ברמות הסוכר בדם, משום שהסוכר נספג במחזור הדם במהירות. לעומת זאת, כאשר אוכלים את הפרי עצמו בשלמותו כולל הקליפה (אם אפשר) והליבה, הסיבים והחומרים המזינים מסייעים להאט את שחרור הסוכר בדם, וכך רמות הסוכר בדם שומרות על יתר יציבות ויש פחות סיכוי לעלייה חדה ולצניחה. ישנם רופאים הסבורים שהסוכר יכול להחמיר בעיה של פטרייה. אם יש לך נטייה לזיהומים פטרייתיים, ייתכן שכדאי לך להגביל את כמות הסוכר בתזונה.

חמישה מזונות שישפרו את בריאות הנרתיק

יוגורט עם תרביות חיות או פעילות, הכולל חיידקים מועילים כגון לקטובצילוס, עשוי לסייע לשמירה על pH ברמת החומציות הנחוצה לנרתיק בריא.

סויה. בנוסף להיותם מקור טוב לחלבון וחומרים מזינים אחרים עבור נשים צמחוניות וטבעוניות, מזונות סויה כגון טופו, אדמאמה וטמפה -תחליף בשר עשוי סויה מכילים פיטו-אסטרוגנים (phytoestrogens) המסייעים לשמור על הנרתיק ברמת הלחות והפעולה התקינים. הימנעי ממוצרי סויה המנסים לחקות מוצרי בשר, כמו המבורגרים מסויה, בייקון סויה וכדומה, שכן אלה נוטים להיות מעובדים במיוחד ועתירי מלח ותוספים לא בריאים אחרים.

אבוקדו מכיל שפע של ויטמינים ומינרלים מועילים, כגון ויטמין E , המסייעים לשמירת הלחות הטבעית של הנרתיק.

שקדים ואגוזים אחרים העשירים באבץ מומלצים לשילוב בתזונה. אבץ הוא מינרל חשוב בייצור ההורמונים ותורם למערכת חיסונית חזקה.

מזונות שרצוי להימנע מהם

אכילה מופרזת של מזון מכל סוג שהוא, אפילו פירות, אינה רעיון טוב. הרעיון הוא לשאוף למתינות, מגוון ואיזון בתזונה. יש להימנע ממזון מעובד מאוד, שלרוב עתיר מלח, שומן וסוכר, וכן מצריכת אלכוהול מופרזת ומיותר מדי קפאין. כלל האצבע הוא שמזונות הטובים לבריאותך הכללית יהיו טובים גם לבריאות הנרתיק שלך.

לשתות הרבה מים. נשים רבות לא שותות מספיק. צריכת מים מספקת חשובה לתפקוד הבריא של הנרתיק. אלכוהול מייבש ומומר לסוכר בגוף, לכן שימי לב לכמויות האלכוהול שאת צורכת. החליפי את הקפוצ'ינו השני או את כוס היין הלבן בכוס מים או בכוס תה צמחים נטול קפאין, ותחושי ביתרון.